معلّم نمونه
معلم اینفو : مرجع اطلاعات معلمان ابتدایی 
قالب وبلاگ

با چند ايده ي ساده مي توانيد شناخت بهتري از بچه ها بدست آوريد.

1- از روش ساده اي براي ثبت بي انضباطي هاي دانش آموزان استفاده كنيد. ابتدا براي هر دانش آموز پوشه اي تهيه نماييد و نام او را روي پوشه بنويسيد. پوشه ها را به ترتيب روي هم قرار دهيد. اگر كمد فايلي در اختيار داشته باشيد دسترسي به هر پوشه راحت تر است.

در اين حالت نام هر دانش آموز را طوري بنويسيد كه با باز كردن كمد فايل، نامها ديده شوند. هرگاه از دانش آموز، مورد بي‏انضباطي ديده  شود مثل شكستن يكي از قوانين كلاس، بي اجازه صحبت كردن، نياوردن تكليف، روي برگه اي توضيح آن مورد را همراه، با ذكر تاريخ بنويسيد و در پوشه او بياندازيد. اين كار روشي براي نظارت بر بي انضباطي هاست و نيز مي‏توان براي ثبت ويژگي هاي منحصر به فرد هر دانش آموز و نقاط قوت و مثبت او نيزاستفاده كرد . اين پوشه در جلسات اوليا‌ دانش آموزان بسيار مفيد واقع مي شود.

Students

2- معلماني كه موقتا مسئوليت كلاسي را در غياب معلم اصلي به عهده مي گيرند با تعداد زيادي چهره هاي جديد روبرو مي شوند. اين عدم آشنايي منجر به ايجاد مشكلاتي براي آنها مي شود. براي كمك به اين معلمان، تصوير كوچكي از هر دانش آموز را كنار نام او در پوشه اي بچسبانيد، اين كار نه تنها روش مفيدي براي خود در يادگيري نام دانش آموزان در همان اولين ماه سال است بلكه موجب قدرداني معلمان موقت كلاس در طول سال تحصيلي مي گردد.

 

ادامه متن را در "ادامه مطلب" ببینید.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه بیستم مهر 1390 ] [ 14:32 ] [ فیروزجایی ]

- برگزاری جشن آغاز قرآن(حاملان قرآن-تزئین کلاس و درب کلاس-پخش نوار از قاریان معروف جهان  و کشور-اسپند-عود-اهدای هدیه،گلاب و ... تلاوت چند آیه توسط یکی از دانش آموزان-صحبت مدیر یا مربی پرورشی یا یکی از اولیا با ...مرتبط با قرآن کوتاه پذیرایی شیرینی و شکلات  

- اختصاص خانه نور(محفل نور) در صورت فراهم بودن شرایط (رحل–سی دی- تلویزیون-لوحه ها-ضبط- نوار-کشیدن عکسهای مرتبط با قرآن و جملات قصار از بزرگان و ائمه و پیامبر درباره قرآن-گلاب وعود و اسپند- قرآن های کامل برای پایه های بالاتر)

- اجرای طرح تصویری قرآن (تهیه و توزیع سی دی های قرآن ،تفکیک پایه بین دانش آموزان ، استفاده از افراد خیّر برای تقبل کردن وجه قرآن

- فراهم بودن ملزومات درس قرآن (راهنمای معلم – لوحه – نوار – ضبط سی دی و ...)-کیت قرآن

- اجرای نمایش و ایفای نقش داستان های قرآنی (استفاده از سی دی) یا بیان قصه با توجه به نکات قصه گویی (قبلا همکار چند بار قصه را خوانده باشد)

- استفاده از کتاب های مکمل قصه گویی (قصه های قرآنی در صورت وجود وقت و علاقه مندی بچه ها-کتاب معما های قرآنی)

- دانش آموزان یک نوار بر دارند و صدای خودشان را با توجه به سوره هایی که خوانده اند در آن ضبط کنند و بیاورند.

- تهیه نمودارهای قرآنی (حافظان قرآن – دوستان قرآن و... همراه با عکس – اسم یا ...)

 

ادامه موارد را در "ادامه مطلب" دنبال کنید.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه هفتم مهر 1390 ] [ 14:33 ] [ فیروزجایی ]

هدف از یک تدریس اثربخش فقط انتقال اطلاعات علمی نیست، بلکه نتایج حاصله ی از آن را نیز باید گسترش داد. برای رسیدن به این هدف معلمین با عشق وعلاقه وبرخورداری از شخصیت معنوی وبرجسته وآشنا با اصول وروش های علمی بردل وجان فراگیران خود نفوذ نموده واستعدادهای بالقوه آنان را پرورش داده وشکوفا نمایند.
دراین مقاله ابتدا مفهوم تدریس تبیین وسپس شرایط ویژگیهای یک تدریس اثربخش اعم از آمادگی معلم ،داشتن طرح درس، استفاده از شیوه های مناسب تدریس، مشارکت دانش آموزان درفرایند یادگیری ،تسلط برمطالب تدریس،مدیریت زمان و....... تشریح ورهنمودهای لازم معلمان برای داشتن تدریس موفق وفعال ذکر گردیده است. درپایان نتیجه گیری شده است که برای آنکه تعلیم وتربیت کشور سیرصعودی داشته باشد بایستی معلمان توانمند وحرفه ای درامر تدریس رابطور مستمر آموزش داد.تاتدریس آنان کاملاً اثربخش وپر ثمر باشد.


قرآن کریم درشش آیه ، از کتاب آسمانی ،به عنوان کتابی که تدریس و آموزش داده می شود ، یاد کرده است ازجمله می فرماید:
« کونواربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب وبما کنتم تدرسون »(آل عمران /79) یعنی (حضرت عیسی (ع)می فرماید) شما به سبب آن که کتاب آسمانی را آموزش می دهید وبین خود تدریس می نمایید ،ربانی باشید.(اکرمی 1380)
پیچیدگی رفتار انسان درکلاس ونقش آن درتحقق اهداف آموزشی از سال ها پیش توجه صاحب نظران عرصه تعلیم وتربیت رابه خود جلب کرده است باگذشت سال ها مطالعه و تجربه به این نتیجه رسیده اند که دستیابی به اهداف آموزشی ،زمانی امکان پذیر است . که منابع انسانی دانا،متخصص وبا انگیزش کافی، بادر اختیار داشتن منابع لازم، هدایت ورهبری کلاس را به عهده بگیرد .معلمان درکلاس باید از فن رهبری دربه کارگیری روش های صحیح درتحقیق اهداف آموزشی آگاه با شند تا استفاده ازروش ها وفنون صحیح ومناسب نتایجی مطلوبی راعاید کنند.

 

ادامه متن را در "ادامه مطلب" بخوانید.


ادامه مطلب
[ سه شنبه پنجم مهر 1390 ] [ 15:49 ] [ فیروزجایی ]

    يكي از عوامل بسيار مهم در موفقيت معلم، چگونگي برخورد او با دانش‌آموزان در اولين روزهاي حضور در كلاس درس است. متأسفانه خيلي از مواقع اين عامل مهم مورد غفلت قرار مي‌گيرد و گاهي ديده مي‌شود كه ديدگاه برخي همكاران اين است كه در همان روزهاي اول به گونه‌اي برخورد كنند كه تا آخر سال كلاسي به ظاهر ساكت داشته باشند و دانش‌آموزان را سر به راه كنند.

    در سن معینی که کودک پا به کودکستان و یا دبستان می گذارد و تجربه جدیدی را در زندگی آغاز می کند تصور و پندار معلمان درباره فرد  و نحوه  آشنایی شاگرد با معلمان و رابطه ای که بین معلم و دانش آموز ایجاد می گردد عامل مهمی در شکل گیری شخصیت و نحوه خویشتن پنداری دانش آموز به شمار می آید. معلمان علاقه مند با رفتار انسانی خود دانش آموزانی با صفات انسانی و علاقه مند در مدرسه به وجود می آورند. در حالی که معلمان بی علاقه و وقت گذران که به روابط انسانی بی توجهند دانش آموزانی افسرده و گریزان از مدرسه تربیت می کنند. اعتقاد و پندار معلم درباره نوع رفتار دانش آموز و توانایی های او و نحوه استفاده از این عوامل می تواند شخصیت دانش آموز را در مسیر خاصی پرورش دهد. معلمی که دانش آموز را در مدرسه با کلماتی نظیر تنبل، بی عرضه و بیچاره نامگذاری می کند، نباید از دانش آموز توقع داشته باشد که فرد علاقه مند و منطقی ای شود.

صد البته نيت اين افراد آن است كه در اين فضاي آرام بتوانند به دانش‌آموزان، درس علم و ادب بياموزند ولي نتيجه‌اي كه عايد مي‌شود متأسفانه برخلاف اين خواسته و آرزو، موجب پيچيده‌تر شدن اوضاع مي‌شود و گروهي از دانش‌آموزان به خصوص در دوره راهنمايي و متوسطه در مقابل اين شيوه عمل معلم مقاومت مي‌كنند و همين عامل به افزايش پرخاشگري و رفتارهاي نابهنجار موجب مي‌شود. در دوره ابتدايي نيز به روند شكل‌گيري شخصيت آنها لطمه وارد مي‌شود و بهاي آموختن چند مطلب درسي را با داشتن شخصيتي منفعل و يا پرخاشگر مي‌پردازند.


ادامه مطلب
[ یکشنبه بیستم شهریور 1390 ] [ 12:53 ] [ فیروزجایی ]

از مهمترين عواملي که در اداره ، کنترل و رهبري کلاس درس به معلمان مي تواند کمک کند و به عنوان عوامل موثر مطرح باشد مي توان به:

الف – شخصيت معلم

ب – دانش معلم  

ج – مهارتهاي تدريس نام برد.

 

مجموعه اي از ويژگيهاي رفتاري هر فرد نماينده شخصيت آن فرد است . معلم بايد فردي صبور ، خونگرم ،مهربان و اجتماعي باشد. و سعي کند با رفتار هاي خوب و مناسب خود اثر مثبت بر رفتار دانش آموزان بگذارد. معلمي در اداره ،هدايت و رهبري کلاس درس خودموفق است که توانايي حل هوشمندانه تعارضها و تضاد هاي موجود در مباحث کلاسي را دارا باشد. يعني در هنگام بحث و گفتگو دانش آموزان با توجه به روشهاي معقول سعي کند آن تضادها و اختلافات را در بين دانش آموزان حل کند. و اگر در اين راه توفيقي بدست نياورد ممکن است چنين دانش آموزاني را به کلاس ديگر انتقال دهد. و يا ممکن است ابتدا در حل تضاد بکوشد و اگر موفق نشد آنان را از يکديگر جدا کند و مي توان از مربي پرورشي و مشاورين مدرسه هم کمک گرفت. ولي بهتر است معلم از عقل سليم خود بهره بگيرد. اگر مي خواهيد يک معلم خوب و موفق در اداره و کنترل کلاس باشيد بايد از خودتان شروع کنيد. و بايد آنقدر به موضوع درس مسلط باشيد که با بيان خوب و رسا چنان درس بدهيد که دانش آموزان را مجذوب خود نماييد. و در اين زمينه معلمان تازه کار بخصوص مي توانند به مطالعه کتابهاي مربوط به روان شناسي تدريس – يادگيري بپردازند. و هميشه با توجه به پيشرفت علوم و تکنولوژي در دنيا ايجاب مي کند معلم از تازه هاي علم آگاه و باخبر باشد و در زمينه فني و اجتماعي و چگونه برقراري ارتباط با دانش آموزان هميشه آماده باشد .

ادامه متن را در "ادامه مطلب" بخوانید.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه سیزدهم مرداد 1390 ] [ 11:0 ] [ فیروزجایی ]

بسیاری از معلمان و حتی مدیـران مـدارس از دانش آموزانی که به اعتقاد آن ها شلوغ هستند و رفتارهای نا خواسته و نا مناسبی از خود بروز می دهند و به این ترتیب نظم و انضباط مدرسه و کلاس درس را دچار اخلال می کنند گله دارند . هر کدام از این افراد واکنش های متفاوتی در مقابل این نوع دانش آموزان از خود نشان می دهند و تصمیم گیری ها ی آنان در این زمینه هم متفاوت است . معمول ترین و آشکار ترین این تصــمیـم گیـری ها  برای کاهش یا از بین رفــتن بی نظمی ، گرفتن تعهد کتبی از دانش آموزان و در صورت تکرار از والدین آنان ، تهدید به تنبیه و حتی عملی کردن آن و در نهایت اخراج موقتی از کلاس و مدرسه است . از این رو ،  نگارش این مقاله و مطالعه ی آن ،  به معلمان و مدیران کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند .

 

در زمــینه ی بی نظــمی دانــش آمــوزان در کـلاس درس ، معلمان بایــد به سه سوال پاسخ دهند :

1) علل و عوامل بی نظمی دانش آموزان کدام اند ؟

2 ) چگونه می‌توان از بروز و ظهور رفتار های نا مناسب دانش آموزان ، که نظم و انضبــاط را به مخاطره می اندازند ،  پیشگیری کرد ؟

3 ) به هنگام وقوع رفتار های نا مطلوب دانش آموزان ، چه باید کرد ؟

 

 برای پاسخ دادن به این سوال هــا به عــبارت دیــگــر ،  شنا سایی علل و عوامل بی نظمی دانش آموزان در مجموعه عامل های متعدد  ،  باید زیر مجموعه ای از عوامل کشف شوند تا با ارائه ی راه کار های کاربردی برای از بین بردن یا کاهش آن ها ، تغییرات مناسب و مثبت در کیفیت نظم و انضباط مدرسه ایجاد شود. در این ارتباط ، کارگاهی با حضور عده ای از معلمان با تجربه در مراکز تربیت معلم یاسوج برگزار شد . حاصل چند جلسه بارش مغزی در این کار گاه برای پاسخ به سوال های یاد شده ،  بررسی شد . سپس با اندکی دخل و تصرف و تغییر در دید گاه های افراد  ،  این مقاله برای استفاده ی معلمان و مدیران مدارس و دست اندر کاران تعلیم و تربیت تهیه و تنظیم شد.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه بیست و پنجم فروردین 1390 ] [ 22:41 ] [ فیروزجایی ]

آمار نشان می دهد که نظام آموزش و پروش ایران حدود یک میلیون دانش آموز در کلاس های درس پایه به تحصیل می پردازند. دانش آموزان کلاس های درس چند پایه را دانش آموزان روستایی یا دانش آموزان حومه شهرهای کوچک و دور افتاده تشکیل می دهند . آموزگاران کلاس های درس چند پایه نیز بیشتر از مناطق روستایی برخاسته اند . که عمدتاً دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند و کمترین آموزش ها را دیده اند و از آموزش های پایه ی معلمی بی بهره اند.

دلیل اصلی تشکیل کلاس های چند پایه به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان دریک پایه ی تحصیلی است. معمولاً حد نصاب تعداد دانش آموزان برای رسمیت یافتن کلاس های درس را در هر پایه نظام آموزشی تعیین و ابلاغ می کند.

با روند رو به افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها زمینه ی تشکیل کلاس های چند پایه فراهم می آید . دیدگاههای مختلفی نسبت به کلاس های درس چند پایه وجود دارد : برخی این کلاس ها را جزو معضلات نظام آموزشی می دانند که باید از میان برداشته شود و بعضی یگ وجود این کلاس ها را به مثابه فرصتی برای یک عمل آموزش و پرورش بهینه به شمار می آورند. تحقیقات نشان می دهد که میان دانش آموزان کلاس های درس چند پایه و دانش آموزان کلاس های درس تک پایه از حیث توانایی شناختی تفاوت معنا داری وجود ندارد. افزون بر این دانش آموزان کلاس های درس چند پایه نسبت به دانش آموزان کلاس های تک پایه از نظر رشد اجتماعی ، سازگری محیطی ، بیان عواطف ، روحیه همکاری، بهداشت روانی ، پختگی رفتاری و ..... به دانش آموزان کلاس های تک پایه بر تری نشان می دهند. نتایج پژوهش های زیادی برتری و لزوم کلاس های درس چند پایه را مورد تأیید قرار داده اند.

تدریس در کلاس های درس چند پایه و دانش آموزی در این کلاس ها ، تجارب فراوانی را به بار می آورد . تجارب بر آمده از کلاس های درس چند پایه برای معلمان ، افزیش توانایی حرفه ای و وابستگی به دانش آموزان است که به گفته ی یکی از معلمان کلاس چند پایه : معلم کلاس چند پایه، سر پرست خانواده پر فرزندی است که باید برای همه ی آنان به صورت متفاوت برنامه ریزی کند و به نسبت مساوی محبت خود را به هر کدام از بچه ها نشان دهد . و بر این باور است که کلاس درس چند پایه کلاس زندگی است.

 

مشکلات و مسایل کلاس های درس چند پایه:

یکی از مسایل اساسی در کلاس های چند پایه ، نیروی انسان است . در این کلاس ها معمولاً معلم علاوه بر تدریس محتوای آموزشی ، امور اداری مربوط به مدیر ، معاون ، متصدی امور دفتری و وظایف مربی بهداشت ، معلم ورزش و ... را نیز عهده دار است و از سوی دیگر او باید به عنوان یک پژوهشگر در آموزش کیفی و یک مشاور اجتماعی نیز ایفای نقش کند . این در حالی است که هیچ انگیزه اجتماعی ، اقتصادی ویژه ای برای آن ها فراهم نشده است و افراد علاقمند و شایسته حرفه معلمی تمایلی به خدمت در این کلاس ها ندارند.


ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم فروردین 1390 ] [ 15:35 ] [ فیروزجایی ]

پیشنهاداتی به معلمان برای اثر بخشی و کارایی بیشتر در کلاس درس

هر معلمی با بالا رفتن تجربه اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه نماید ، بعضی اعمال را نباید انجام دهد، و خود را در کلاس برای دقایقی به جای شاگردان فرض نماید . تجربه نشان داده معلمانی که در کلاس درس فعالیت و تحرک بیشتری داشته ، به شغل خود علاقه و عشق می ورزند ، هدف های متنوعی دارند ، درگیری ها و جنگ اعصاب کمتری داشته باشند ، دیر تر از دیگران فرسوده و شکسته خواهند شد و همیشه به عنوان فردی شاداب و با نشاط و موفق در شغل خود نزد دیگران شناخته شده اند . در زیر به صورت خلاصه ، کارهایی که معمولا" در کلاس درس باعث حلب توجه دانش آموزان ، علاقمندی به درس و معلم و نشاط آنان میشود و برگفته از تجارب شخصی است ، ذکر می گردد .

 با شنیدن نام " برنامه " یا " طرح درس " یا " طرحی برای مدیریت کلاس"  ، اذهان به سراغ چندین صفحه کاغذ می رود که در آن با دقیقه و ثانیه ، ریز فعالیتها نوشته شده و به عبارتی ، معلم را در چهار چوب مقرراتی ، محصور می کند ، (و به این دلیل خیلی ها حتی در مورد آن هم صحبت نمی کنند) اما مقصود از داشتن برنامه ، الزاما" با ثبت آن ( و چیزی شبیه به طرح درس معرفی شده در کتب روش تدریس ) ، یکسان نیست . موارد زیر در دوره ابتدایی تا دبیرستان اعمال شده است و تاثیرات شگرفی بر دانش آموزان داشته است :

1-     به محض مشاهده علایم خستگی در دانش آموزان و حواس پرتی آنان ، جریان تدریس  یا پرسش را قطع کرده و به آنها اجازه داده شود که از جای خود بلند شده ، کشش عضلانی داشته ، نفسی بکشند و دقایقی کوتاه آزاد باشند ( در این حال تحمل برخی مزه پرانی ها به هم در جلسات اول  ، ضروری است و سپس عادت خواهند کرد ) ، اگر بدون توجه به خستگی دانش آموزان به تدریس یا پرسش ادامه دهیم ، در واقع کاری بیهوده و بی ثمر را دنبال خواهیم کرد .

2-     هیچگاه بدون اطلاع قبلی ، پرسش کلاسی یا امتحان کتبی برگزار نکنیم و حتی در جلسه قبل ، صفحات و نوع پرسش و حتی افرادی که از آنان پرسش شفاهی انجام می شود تلویحا" مشخص شوند و این صرفا" برای رفع حالت اضطراب دانش آموزان است ، برخی معلمان برای  حالت " همیشه آماده باش بودن کلاس " توجهی به این نکته ندارند که امتحان یا پرسش  بدون اطلاع قبلی ، از نظر دانش آموزان نوعی مچ گیری محسوب می شود . در رابطه با دانش آموزانی که از آنان پرسش به عمل می آید باید گفت معمولا" به سه دسته تقسیم می شوند و هر کسی تکلیف خود را خواهد دانست و در کنار آن پاسخ گویی داوطلبانه هم مد نظر قرار می گیرد و بدین ترتیب دانش آموزان تمایل بیشتری هم برای جواب دادن دارند و درگیری ها خیلی کمتر می شود .

3-     حتما" قبل از تدریس درس جدید ، خلاصه مطلب قبلی برای دانش آموزان گفته شود و آنها را به هم ربط داد .

 

برای مشاهده ی ادامه ی پیشنهادات به "ادامه مطلب" مراجعه نمایید.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389 ] [ 11:11 ] [ فیروزجایی ]

اساس و بنیان مدیریت رفتار موثر، داشتن روابط مثبت با دانش آموزان است. ارتباط مثبت پیوند محکمی بین شما و دانش آموزانتان بر قرار می کندبدون این پیوند ، توان شما برای تحت تاثیر قرار دادن و هدایت کردن آنها ضعیف خواهد بود .


با رعایت نکات زیر می توانید روابط تان را با دانش آموزان تقویت کنید:
• وقتی دانش آموزان وارد کلاس می شوند با آنها احوالپرسی کنید.
• برای تک تک آنها اهمیت قائل باشید و به تک تک آنها توجه کنید.
• به نظر هایشان با دقت گوش بدهید.
• به آنها مسئولیت بدهید.
• حتی موقعی که دارید رفتار نامناسبشان را تصحیح می کنید به شأن و شخصیت آنها احترام بگذارید.
• و دست آخر اینکه: «همانقدر که فکر میکنید سزاوارید دانش آموزان به شما احترام بگذارند به آنها احترام بگذارید»..
«موفقیت شما در شغل معلمی آنقدر که به روابط مثبت ، مهربانانه و اعتماد آمیز با دانش آموزان وابسته است به هیچ مهارت ، ایده ،ابزار یا دستور العملی بستگی ندارد». ( پروفسور اریک جنسن)


معلمان کارآمد:
معلمانی که می توانند به خوبی بر رفتار دانش آموزان مدیریت کنند همگی این خصوصیات را دارند:
• از مهارتها و ابزارهای گسترده ای استفاده می کنند.
• افکار واقع گرانه دارند .
• بر احساسات خود مسلطند .احساسات متعادل داشتن به معنی بی تفاوت بودن نیست. شور و شوق داشتن وبا انرژی و علاقه کار کردن از ضروریات معلمی است. اما نباید در ابراز آنها زیاده روی کنید.

زیاده روی در هر احساسی روی توانایی فرد در داشتن تفکر منطقی و معقول اثر می گذارد

برای مشاهده ی ادامه ی متن به " ادامه مطلب " رجوع نمایید.


ادامه مطلب
[ سه شنبه دوازدهم بهمن 1389 ] [ 12:31 ] [ فیروزجایی ]

تکاليف درسي بسيار متنوع هستند و مي‏توان آن‏ها را به گونه‏اي متفاوت براي دانش‏آموزان طرح کرد. برخي از معلمان، تکاليف درسي را به گونه‏اي طرح مي‏کنند که يادگيري فراگيرندگان را با لذت توأم مي‏سازد. ولي بعضي ديگر، تکاليف درسي را نوعي فعاليت عادي مي‏پندارند که با انجام آن‏ها، دانش‏آموزان روي مسائل مهم و نکات اصلي درس، تمرين و تمرکز بيش‏تري مي‏کنند و هدف از اين کار آن است که در آن درس، تسلط بهتري پيدا کنند. 

کلاس

متأسفانه انواع اغلب تکاليف درسي که از کوچک‏ترين خلاقيتي بي‏بهره‏اند، فقط((مشغله‏اي)) هستند که معلمان براي دانش‏آموزان خود مي‏تراشند و هدف آموزشی خاصي در آن‏ها نهفته نشده است. دانش‏آموزان با انجام اين تکاليف دلسرد مي‏شوند و لذت و ارزش يادگيري را احساس نمي‏کنند. حتي به اين نتيجه مي‏رسند که معلمانشان نيز به آن‏ها اهميت نمي‏دهند و آن‏طور که بايد، درکشان نمي‏کنند. همين امر، موجب وارد شدن لطمه به مراحل تعليم و تربيتي آنان مي‏شود.

 بنابر دلايلي، از ديرباز از تکاليف درسي به‏عنوان نقطه‏اي اتکايي در آموزش و‏پرورش کشورهاي جهان از جمله آمريکا نام برده شده است.

يکي از آن دلايل اين است که با انجام تکاليف درسي، زمان يادگيري افزايش مي‏يابد و کودکاني که وقت بيش‏تري را به انجام تکاليف اختصاص مي‏دهند، به‏طور متوسط در مدرسه نيز شاگردان بهتري هستند. کارول، از روان‏شناسان پيرو بلوم، در بحث يادگيري کامل، استعداد را چنين تعريف مي‏کند: ((استعداد، مدت زماني است که براي يادگيري کامل موضوعي لازم است.)) وي استعداد را با طول زمان متناسب مي‏داند و مي‏گويد، اگر بتوانيم شرايطي فراهم آوريم که زمان آموزش براي افرادي که ظاهرا" کم‏استعداد هستند و در واقع زمان بيش‏تري را براي يادگيري مي‏طلبند، افزايش يابد، حتي امکان اين‏که آنان هم به يادگيري کامل دست يابند، وجود خواهد داشت.

عده‏اي معتقدند، براي رساندن دانش‏آموزان به مرز يادگيري کامل، مي‏توان از تکاليف درسي نيز استفاده کرد. ولي با متفاوت بودن دانش‏آموزان از لحاظ ويژگي هاي فردي که نمي‏توان براي همه‏ي آن‏ها تکليف يکسان و همگني را ارائه کرد و نيز ساير مشکلات، چه بايد کرد؟ معلمان چگونه مي‏توانند بر مشکلات ناشي از تکاليف درسي و اضطرابي که از طريق انجام تکاليف به شاگردان منتقل مي‏شود، غلبه کنند؟

 

برای مشاهده ی ادامه ی متن به " ادامه مطلب " رجوع نمایید.


ادامه مطلب
[ شنبه نهم بهمن 1389 ] [ 23:47 ] [ فیروزجایی ]

معلمان و دانشجویان عزیزی که در موقعیت کلاس قرار گرفته و تدریس کرده اند، در جریان هستند که گاهی اوقات کنترل کلاس درس از دست معلم خارج می شود و در امر تدریس به مشکل بر می خورند، حتی معلم های باتجربه. واقعا علت این امر چیست؟ در این مطلب نکات و مواردی که در تدریس اختلال ایجاد می کنند مورد بررسی قرار گرفته است که با رعایت این نکات می توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. امید است مورد توجه عزیزان قرار گیرد.

 

تاکنون پژوهش های بی شماری در زمینه ی فعالیت های آموزشی اثربخش در کلاس درس انجام شده است. به طوری که نتایج این پژوهش ها رهنمودهای مفیدی را برای بهبود فعالیت های معلم در کلاس درس به همراه داشته است. بر این اساس در این مقاله، به ده اشتباهی پرداخته شده است که معلمان در کلاس درس باید از آن ها دوری کنند.

معلمان همواره می خواهند در کلاس نقش مثبتی داشته باشند و اگر مراقب نباشند، نمی توانند این مأموریت خطیر را به خوبی به انجام برسانند. آیا تاکنون به عوامل زیر که مخل تدریس هستند، توجه کرده اید؟

 

1. دوستی بیش از اندازه با دانش آموزان

اغلب معلمان کم تجربه می خواهند بچه ها آن ها را از همه بیشتر دوست داشته باشند، در حالی که این کار اشتباه است. اگر شما مرتکب چنین اشتباهی شوید، کنترل کلاس از دستتان خارج می شود و این به آموزش بچه ها لطمه خواهد زد. به جای آن، به دنبال احترام گذاشتن به دانش آموزان، تحسین و تقدیر آن ها باشید. در این صورت به یکباره خواهید دید، وقتی جدی و منصف هستید، دانش آموزان به شما بیشتر ابراز علاقه خواهند کرد و این نشان می دهد که در مسیر صحیحی قرار گرفته اید.

 

2. آسان گیری در نظم و انضباط

به دلایل گوناگون، معلمان در آغاز سال در مورد انضباط سخت گیری کم تری دارند و یا اصلاً سخت گیری نمی کنند حتماً این جمله را شنیده اید که «تا شب عید لبخند خود را به دانش آموزان نشان ندهید.» شاید این جمله ای سخت گیرانه باشد، اما واقعیت این است که «باید از ابتدا نظم و انضباط داشته باشید تا هر چه به جلو می روید، در اجرای قوانین راحت تر باشید.» اما قبل از هر چیز، انعطاف پذیر بودن خود را نشان دهید.

 

جهت مشاهده ی ادامه ی عوامل مخل تدریس به "ادامه مطلب" مراجعه فرمایید.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه سی ام دی 1389 ] [ 21:32 ] [ فیروزجایی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبــلاگ فرهنگی - اطـــلاع رســـانی مــعلم نمـــونه خوش آمدید. این وبلاگ گلچینی از اطلاعات و مهارت هایی است که معلمان عزیز برای تدریس در دوره ابتدایی باید از آن آگاهی داشته باشند. خودم هم در حال حاضر پایه ی پنجم تدریس می کنم. چنانچه تمایل به تبادل لینک یا لوگو دارید، می توانید در بخش نظرات اعلام کنید. باتشکر... مدیر وبلاگ معلم نمونه (فیروزجایی)
امکانات